12. marts 2024

Anders Schäfer udpeget af konsortium, som skal undersøge søgsmålsindustrien for EU-Kommissionen

EU-Kommissionen har udpeget et konsortium, der skal undersøge markedet for litigation funding i Europa. Konsortiet, der består af British Institute of International and Comparative Law, Civic Consulting Risk & Policy Analysts og Asser Institute, har udpeget Anders Schäfer, advokat, dr.jur. og lektor på Københavns Universitet, til at bistå med udarbejdelsen af studiet ”Mapping Third Party Litigation Funding in the European Union”.

Ved litigation funding finansierer en tredjepart andres søgsmål mod en andel af udbyttet i tilfælde af sejr eller forlig. Kapitalen rejses typisk gennem private investorer, og det er en fremgangsmåde, der længe har været udbredt i lande som USA og England, men det er et relativt nyt fænomen i Danmark.

Arbejdet for EU-Kommissionen vil omfatte redegørelse for de juridiske rammer og praksis omkring litigation funding i EU’s medlemslande samt udvalgte tredjelande og interviews med relevante aktører, heriblandt advokater, forbrugerorganisationer og virksomheder. EU-Kommissionen skal benytte studiets resultater som baggrund for eventuel fremtidig regulering af markedet for litigation funding.