10. november 2023

Ny Bog: Carsten Henrichsen, Minksagen – skyld og ansvar

Pressemeddelelse

Ny Bog: Carsten Henrichsen, Minksagen – skyld og ansvar (Ex Tuto 2023). Udkommer 15. november 2023. <www.extuto.com/#978-87-420-0049-6>.

Bogen retter en stærk kritik af Minkkommissionens beretning, som forfatteren mener lagde op til en vendetta mod centrale dele af embedsmandskorpset – uden sans for proportionerne, uden respekt for retlige grundprincipper og uden fornøden inddragelse af forsigtighedsprincippet ved bevisbedømmelsen såvel som ved fastlæggelsen af retsgrundlaget for kommissionens vurderinger.

Kritikken understøttes af, at Minkkommissionens vurderinger siden er blevet delvist underkendt af forhørsledelsen i tjenestemandssagen mod rigspolitichefen. Forhørsledelsen frikender rigspolitichefen, idet der anlægges en anden retlig vurdering af det pressemøde, hvor statsministeren udmeldte regeringens beslutning om, at alle mink skulle aflives af sundhedsmæssige grunde.

Bogen indeholder en retlig analyse af en række af Minksagens hovedelementer. Men bogen er mere end det. Den indeholder også analyser af regeringens nedlukning af samfundet til forebyggelse mod coronapandemiens udbredelse, af mediernes – kritiske – omtale af regeringens initiativer under pandemien, af sagkundskabens forslag til styrkelse af beslutningsprocesserne i regeringen og af den lære, der kan uddrages af Minksagen i øvrigt.

Bogen er en opdateret version af et Notat afgivet til Folketingets Granskningsudvalg, som forfatteren publicerede i maj 2023, og hvis retlige analyser var baseret på en videnskabelig – fagfællebedømt – artikel, som blev trykt i et festskrift til en kollega. Derudover har forfatteren deltaget i debatten om Minksagen med en række tidsskriftartikler og debatindlæg.

Forfatteren er professor emeritus, dr.jur. og tidl. leder af Center for Offentlig Regulering og Administration ved Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet. Her har han forsket i forvaltnings- og kommunalretlige emner foruden forvaltningssociologiske emner inden for administrativ organisation og styring (forvaltningslære).

Ex Tuto Publishing A/S
Kontakt: Jan Trzaskowski, 25370205 / jan@extuto.dk